Tiesňové volania
Na Slovensku sú na tiesňové volania vyhradené tieto telefónne čísla:
150 – Hasičský záchranný zbor SR
155 – Zdravotnícka záchranná služba
158 – Polícia SR
112 – Jednotné európske číslo tiesňového
volania
Kedy volať čísla tiesňového volania
Linky tiesňového volania slúži na ohlásenie situácií, kedy dochádza
k reálnemu ohrozeniu životov, zdravia, životného prostredia alebo majetku,
a kedy je nutný okamžitý zásah zložiek integrovaného záchranného
systému.
Uvedomte si, že linky tiesňového volania sú zriadené pre prijatie
informácie o stave núdze. Vašej nezodpovednosťou sa môže oddialiť pomoc
ľuďom, ktorí ju v danej chvíli budú naozaj potrebovať!
Zneužitie liniek tiesňového volania je
trestné!
Ako volať na čísla tiesňového volania
V prípade, že sa ocitnete v situácii, keď sú ohrozené životy,
majetok alebo životné prostredie, neváhajte zavolať na linku tiesňového
volania zložky, ktorej pomoc potrebujete. V prípade, že je potrebné
asistencie viac zložiek (napr. Zložité dopravnej nehody) alebo si nie ste
istí, ktorú zložku kontaktovať, volajte jednotné európske číslo
tiesňového volania 112.
Praktické rady pre volania na tiesňové linky
- zachovajte pokoj
- nájdite si vhodné miesto, odkiaľ môžete telefonovať na linku tiesňového volania
- vyčkajte prihlásení operátora
- ak sa Vám ozve iná zložka, ako ste volali, nevešajte. Je možné, že ste omylom zavolali iné číslo – napr. 150 miesto 155. Buď budete prepojení na správnej dispečerské pracovisko, alebo Vaša požiadavka bude zaznamenaný dispečerom a ihneď odovzdaný príslušnej zložke
- stručne a jasne popíšte situáciu, v ktorej sa nachádzate. Najmä uveďte – vaše meno a priezvisko, číslo telefónu, z ktorého voláte, čo sa stalo, kedy sa udalosť stala, alebo či sa práve deje, koľko osôb potrebuje pomoc
- uveďte, kde je pomoc potrebná – pokiaľ možno úplnú adresu
- upozornite operátora na potenciálne nebezpečenstvo, ktorá sa na mieste nachádzajú (napr. nebezpečenstvo výbuchu a pod.), na prípadné komplikácie v dojazdovej trase – neprejazdná cesta apod.
- podľa požiadavky dispečera uveďte ďalšie potrebné údaje. Stručne a jasne odpovedzte na všetky jeho otázky. Spolupracujte s operátorom
- postupujte podľa pokynov a rád operátora
- nevešajte, kým Vás k tomu operátor nevyzve
- ponechajte si telefónnu linku voľnú pre možnú ďalšiu komunikáciu. Operátor Vás môže kontaktovať za účelom zistenia ďalších informácií alebo poskytnutie ďalších rád
- ak sa situácia na mieste zmení (zhorší alebo zlepší), zavolajte znova na tiesňovú linku a podajte o tom správu